* Aanvang

TIP: hou je smartphone overdwars – dus horizontaal !

Welkom… tussen de coulissen!

Dit is een plek voor wie in de praktijk te maken krijgt met dramaturgie, met drama-analyse. Als regisseur, als speler, als docent drama, als theatermaker. Voorop staan hier de concrete, uitvoerige en degelijke analyses van toneelstukken. Je vindt hier geen hap-snap simpele antwoorden – en de smartphone is niet echt de handigste plek om door al het materiaal heen te surfen. Maar wie tijd en aandacht heeft, zal hier hopelijk nog méér vinden dan gezocht! 

DRAMA  ANALYSE
Dramaturgische analyses van toneelstukken en films.
Wanneer je in dat lijstje een titel van een toneelstuk aanklikt, verschijnt de inhoudsopgave van die analyse. Het gaat dan meestal over het handelingsverloop, de personages en de stijl van het stuk. Er zijn zowel zeer uitgebreide analyses als ook wat kleinere.

KAARTENBAKKEN 
What’s in a name?    Een verzameling van namen van personages, toneelstukken en films.
Repertoire-lijst.         Een lange rij met titels uit de theatergeschiedenis, vanaf Griekse Oudheid tot 20ste eeuw.
Lexicon.                     Een lijst met allerlei vaktermen uit theater, film, dramaturgie.

TERZIJDE     Een bonte verzameling van feiten en curiositeiten.

ACHTER HET DOEK    Daar vind je de afzender van deze site.

Bij iedere analyse is er ruimte voor vragen en opmerkingen.
Je kan ook hier beneden een reactie plaatsen. 

 

Toi toi toi!
Hans Holthaus

21 gedachten over “* Aanvang

  1. Kom dus nu pas achter deze fantastische site Hans. Wat fijn om gebruik te kunnen maken van jouw intelligente, vakkundige en doorwrochte analyses en overige relevante toneel(academie)info. Zal jouw openbare lesstof zeker regelmatig en dankbaar verorberen.

    1. Dag Jos!
      Aangenaam en leuk je weer eens tegen te komen, na lange tijd en ditmaal op deze plek.
      Ooit elkaar ontmoet in de roemruchte LFA-cursus (op toneelacademie? wanneer ook alweer? oertijd!). En inmiddels is het 33 jaar geleden dat er aan Mistero Buffo werd gepuzzeld. Vervolgens weet je maar nooit Hoe de windj zich dreejt, met al die jarenlange activiteiten, cursussen, unieke events in Sittard en omstreken. Onlangs kwamen die goeie ouwe tijden (ach ja, leeftijd…) weer eens boven water, dankzij de ontmoeting van enkele van onze ‘aanverwante interne kanalen’. Bij tijd en wijle krijg ik recensies van jou onder ogen, die ik dan graag lees. Lekker duidelijk, concreet en uitgesproken.
      Weet je wat? We schrijven rustig voort.

  2. Hai Hans,

    Zojuist vond ik bij toeval wat jij al een tijd zoekt, en jij eerder op deze plaats niet had gevonden omdat het er destijds kennelijk nog niet op te vinden was… Ra ra wat is het? Tromgeroffel……..
    De film: Not Here To Be Loved! (zie onderstaande link). En? geef je daar dan met de tijd nog eens een avondje filmanalyse over? Zo ja, laat het me weten, dan ben ik graag van de partij 🙂
    liefs Eva

    https://www.bol.com/nl/s/?searchtext=not+here+to+be+loved

    1. Dag Eva,
      Wat een vondst! Dat overtreft (bijna) de appel aan de boom! Die DVD wordt dan ook direct aangeschaft, bekeken en uitgeplozen, dat is zeer de moeite. Dank voor het melden. En misschien organiseer ik daar nog eens wat rondom, dan laat ik het weten!
      Groeten, Hans

  3. Hallo Hans,
    Eindelijk doet er zich dan een gelegenheid voor om onze gesprekken en jouw kennis van zaken over Antigone in de praktijk te toetsen aan de ideale doelgroep: the young ones themselves. Ik ga lessen vervangen bij het LOT op het kumulus, teksttoneellessen. Anouilh dus… verheug me zeer! Focus ligt niet zozeer bij de dramaturgie maar meer bij de personages en de woorden die Anouilh ze gegeven heeft.
    Ik hou je achter de hand! En ook op de hoogte.
    Liefs Judith.

    1. Hallo Judith!
      Natuurlijk prachtig om eens te kunnen werken met Antigone van Anouilh! Maar… er is ook wel een probleempje in dit geval. Het is een oude “wet” dat je met spelers op puberale leeftijd van alles kan spelen – van kleutertjes en kaboutertjes tot opa’s en oma’s – maar alleen géén… pubers, wanneer de puberteit juist het onderwerp is van het stuk, vanuit volwassen perspectief… . Want dat levert een lastige vicieuze cirkel op. Dus of dát nou de ideale spelersgroep is…

      Zeker tegenwoordig weten pubers allemaal wel dat ze het labeltje van puber krijgen opgeplakt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook echt beseffen wat dat inhoudt. Ook al roepen ze nog zo hard van wél. Dat stadium doorzie je pas achteraf. Wie als hoofdpersoon in het leven na deel één (= kind) vervolgens terecht komt in deel twee (= puber), weet dan al wel hoe fase drie héét (= volwassen), maar hij kan pas achteraf werkelijk de essentie daarvan zien en begrijpen: dus wanneer hij in fase drie verkeert.

      En dát is nu precies het probleem wat Anouilh laat zien: een volwassene (zoals Creon en ook Antigone ACHTERAF) kan WEL relativerend terug kijken op die eerdere overgangstijd, maar de puber denkt (te vroeg) dat hij daar al lang is. Dat blijkt achteraf anders te liggen dan gedacht, laat Anouilh zo treffend en helder zien. Juist vanwege die kenmerkende “inschattingsfout” als onderwerp van het stuk, is het wat lastig met (te) jonge, begripvolle spelers, die daar immers nog middenin staan.

      Nou ken ik niet precies de spelers waar je mee zal gaan werken, maar dit lijkt me in ieder geval een item om in je achterhoofd te houden. Want iets rationeel uitleggen over die onvermijdelijke toekomst wordt ongetwijfeld “letterlijk begrepen”, maar of het ook werkelijk begrepen wordt…? In ieder geval niet uit eigen ervaring – die heb je niet bij voorbaat – en dat laat Anouilh dus juist zien.

      In ieder geval: ik ben benieuwd! Als ik je ergens mee kan helpen, dan laat het maar weten.
      Veel succes ondertussen en hartelijke groeten,
      Hans

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.