* Aanvang

Welkom… tussen de coulissen!!

Een plek voor wie in de praktijk te maken krijgt met dramaturgie, drama-analyse.
Als regisseur, als speler, als docent drama, als theatermaker…
Daarbij wordt met name gedacht aan mijn (oud)studenten van de Toneelacademie Maastricht.

Hier wordt voortdurend gewerkt aan diverse onderwerpen. Voorop staat de uitgebreide analyse van toneelstukken. Aan de orde zijn dan vooral: het handelingsverloop, de personages en de stijl van het stuk. Er wordt steeds aan een nieuwe analyse gewerkt, dus over enige tijd is er weer nieuws onder de zon!

ANALYSES
In de rechterkolom zie je de lijst met de ANALYSES van toneelstukken. 

Wanneer je een titel aanklikt, verschijnt de inhoudsopgave van de betreffende analyse.

TERZIJDE
Daar zie je een groeiende verzameling van artikelen over allerlei onderwerpen.

LINKS naar… vele andere websites met de genoemde items.

Helemaal boven in beeld vind je de volgende tabs:

  • Proloog – een algemene uitleg over de aanpak van de analyses op deze site (nog in aanbouw).
  • Personages – groeiende lijst van namen en uitleg over personages, schrijvers, toneelstukken etc.
    Onlangs zijn in deze lijst personages toegevoegd uit de film Una Giornata Particolare.
    Ook is er een nieuw subrubriekje geplaatst, onder de naam Quiriosa, een plek voor allerlei curieuze namen, zonder enig dramatisch belang, maar gewoon leuk langs de zijlijn.
  • Repertoire-lijst – een overzicht van zo’n 300 titels uit de theatergeschiedenis.
    Om je een beetje op weg te helpen met je repertoire-kennis.
  • Lexicon – alfabetische lijst van vaktermen (een woordenboek…  dat moet er nog komen)
  • Achter het doek vind je de afzender van deze site. 

Tot slot…

Is iets niet helemaal duidelijk? Nog extra vragen?
Heb je een handige aanvulling of een kritische noot?
Bij de analyses is er een steeds een plek voor vragen en opmerkingen.
Je kan ook contact opnemen via info@hansholthaus.nl  of direct hier beneden.
.

Toi toi toi!
Hans Holthaus

19 Comments

  • Iris Stobbelaar
    12 juni 2018 - 19:31 | Permalink

    Fantastische site, Hans! Ik ga opfrissen!!

    • 12 juni 2018 - 21:21 | Permalink

      Dag Iris, Wat een verrassing weer iets van je te horen/lezen. Volgens mij zit jij nu ergens in het verre Westen. Wij zitten hier nu in fantastisch Oosterbeek. Veel plezier met opfrissen!

  • Jos Prop
    22 maart 2016 - 14:38 | Permalink

    Kom dus nu pas achter deze fantastische site Hans. Wat fijn om gebruik te kunnen maken van jouw intelligente, vakkundige en doorwrochte analyses en overige relevante toneel(academie)info. Zal jouw openbare lesstof zeker regelmatig en dankbaar verorberen.

    • 22 maart 2016 - 21:46 | Permalink

      Dag Jos!
      Aangenaam en leuk je weer eens tegen te komen, na lange tijd en ditmaal op deze plek.
      Ooit elkaar ontmoet in de roemruchte LFA-cursus (op toneelacademie? wanneer ook alweer? oertijd!). En inmiddels is het 33 jaar geleden dat er aan Mistero Buffo werd gepuzzeld. Vervolgens weet je maar nooit Hoe de windj zich dreejt, met al die jarenlange activiteiten, cursussen, unieke events in Sittard en omstreken. Onlangs kwamen die goeie ouwe tijden (ach ja, leeftijd…) weer eens boven water, dankzij de ontmoeting van enkele van onze ‘aanverwante interne kanalen’. Bij tijd en wijle krijg ik recensies van jou onder ogen, die ik dan graag lees. Lekker duidelijk, concreet en uitgesproken.
      Weet je wat? We schrijven rustig voort.

  • Eva
    30 mei 2015 - 20:02 | Permalink

    Hai Hans,

    Zojuist vond ik bij toeval wat jij al een tijd zoekt, en jij eerder op deze plaats niet had gevonden omdat het er destijds kennelijk nog niet op te vinden was… Ra ra wat is het? Tromgeroffel……..
    De film: Not Here To Be Loved! (zie onderstaande link). En? geef je daar dan met de tijd nog eens een avondje filmanalyse over? Zo ja, laat het me weten, dan ben ik graag van de partij 🙂
    liefs Eva

    http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/not%2Bhere%2Bto%2Bbe%2Bloved/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/not+he/originalSearchContext/media_all/originalSection/books/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html?_requestid=646724

    • 31 mei 2015 - 01:11 | Permalink

      Dag Eva,
      Wat een vondst! Dat overtreft (bijna) de appel aan de boom! Die DVD wordt dan ook direct aangeschaft, bekeken en uitgeplozen, dat is zeer de moeite. Dank voor het melden. En misschien organiseer ik daar nog eens wat rondom, dan laat ik het weten!
      Groeten, Hans

  • Judith Pol
    15 januari 2015 - 13:42 | Permalink

    Hallo Hans,
    Eindelijk doet er zich dan een gelegenheid voor om onze gesprekken en jouw kennis van zaken over Antigone in de praktijk te toetsen aan de ideale doelgroep: the young ones themselves. Ik ga lessen vervangen bij het LOT op het kumulus, teksttoneellessen. Anouilh dus… verheug me zeer! Focus ligt niet zozeer bij de dramaturgie maar meer bij de personages en de woorden die Anouilh ze gegeven heeft.
    Ik hou je achter de hand! En ook op de hoogte.
    Liefs Judith.

    • 15 januari 2015 - 14:23 | Permalink

      Hallo Judith!
      Natuurlijk prachtig om eens te kunnen werken met Antigone van Anouilh! Maar… er is ook wel een probleempje in dit geval. Het is een oude “wet” dat je met spelers op puberale leeftijd van alles kan spelen – van kleutertjes en kaboutertjes tot opa’s en oma’s – maar alleen géén… pubers, wanneer de puberteit juist het onderwerp is van het stuk, vanuit volwassen perspectief… . Want dat levert een lastige vicieuze cirkel op. Dus of dát nou de ideale spelersgroep is…

      Zeker tegenwoordig weten pubers allemaal wel dat ze het labeltje van puber krijgen opgeplakt, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook echt beseffen wat dat inhoudt. Ook al roepen ze nog zo hard van wél. Dat stadium doorzie je pas achteraf. Wie als hoofdpersoon in het leven na deel één (= kind) vervolgens terecht komt in deel twee (= puber), weet dan al wel hoe fase drie héét (= volwassen), maar hij kan pas achteraf werkelijk de essentie daarvan zien en begrijpen: dus wanneer hij in fase drie verkeert.

      En dát is nu precies het probleem wat Anouilh laat zien: een volwassene (zoals Creon en ook Antigone ACHTERAF) kan WEL relativerend terug kijken op die eerdere overgangstijd, maar de puber denkt (te vroeg) dat hij daar al lang is. Dat blijkt achteraf anders te liggen dan gedacht, laat Anouilh zo treffend en helder zien. Juist vanwege die kenmerkende “inschattingsfout” als onderwerp van het stuk, is het wat lastig met (te) jonge, begripvolle spelers, die daar immers nog middenin staan.

      Nou ken ik niet precies de spelers waar je mee zal gaan werken, maar dit lijkt me in ieder geval een item om in je achterhoofd te houden. Want iets rationeel uitleggen over die onvermijdelijke toekomst wordt ongetwijfeld “letterlijk begrepen”, maar of het ook werkelijk begrepen wordt…? In ieder geval niet uit eigen ervaring – die heb je niet bij voorbaat – en dat laat Anouilh dus juist zien.

      In ieder geval: ik ben benieuwd! Als ik je ergens mee kan helpen, dan laat het maar weten.
      Veel succes ondertussen en hartelijke groeten,
      Hans

  • Laat een reactie achter op Eva Reactie annuleren

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.